Dobry start
Ćwiczenia dla 5- i 6-latków
Usprawnianie rozwoju motorycznego (motoryka duża):
–pokonywanie przeszkód, bieganie, chodzenie po drabinkach;
– stanie na jednej nodze, wykonywanie podskoków obunóż i na jednej nodze;
– rzucanie, łapanie i kopanie piłki, rzucanie lotkami, kulami z papieru, przerzucanie piłki z jednej ręki do drugiej;
– uczestnictwo w zabawach ruchowych, grupowych, zwracanie uwagi na aktywność fizyczną.
Usprawnianie funkcji wzrokowych:
– wyszukiwanie szczegółów na obrazkach, odnajdywanie podobieństw i różnic w prezentowanych dwóch podobnych obrazkach;
– dobieranie w pary jednakowych obrazków;
– składanie obrazka pociętego na części;
– układanie elementów wg wzoru – klocki, puzzle, pocztówki;
– dobieranie elementów do całości obrazka – np. sklep, warsztat, u lekarza;
– rysowanie kompozycji z figur geometrycznych za pomocą szablonów; powtarzanie elementów wg schematu, mozaiki, tangramy;
– spostrzeganie zmian w układaniu elementów ( dół, góra, prawa, lewa strona itd.)
– klasyfikowanie przedmiotów według rodzaju, kształtu, ilości, koloru;
– rysowanie po śladzie;
– kalkowanie, przerysowywanie figur geometrycznych.
Usprawnianie funkcji słuchowych:
– dzielenie zdań na wyrazy, dzielenie wyrazów na sylaby z klaskaniem;
– rozróżnianie i rozpoznawanie dźwięków z otoczenia (zwierząt, odgłosów domowych), rozpoznawanie po głosie różnych osób;
– gry i zabawy rytmiczne (wykonywanie określonych ruchów na ustalone hasło);
– wydzielanie głoski na początku, na końcu i w środku wyrazu;
– nauka krótkich wierszyków i piosenek; szukanie rymów do podanego słowa;
– odtwarzanie struktur dźwiękowych w układach przestrzennych np. z klocków;
– grupowanie obrazków, których nazwy zaczynają się na tą samą głoskę, wśród wymienionych wyrazów wybieranie tych, które zaczynają się tak samo.
Usprawnianie precyzji ruchów rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej:
– ćwiczenia dłoni (machanie, krążenie, klaskanie, naśladowanie np. gry na skrzypcach);
– ćwiczenia palców (naśladowanie pisania na komputerze, gry na pianinie, kropli deszczu, rysowania kółek w powietrzu);
– lepienie z plasteliny prostych kształtów;
– wycinanie nożyczkami;
– malowanie palcem i pęczkiem waty;
– zamalowanie kartki farbami (z góry w dół, od lewej do prawej strony);
– odrysowanie własnej dłoni, odrysowywanie płaskich przedmiotów;
– układanie i przyklejanie na kartce wzorów z kolorowego papieru;
– robienie kulek z bibułki lub krepiny, wyklejanie nimi konturów, wydzieranki;
– obrysowywanie konturów (pogrubienie konturów, kalkowanie), szablonów;
– rysowanie równocześnie obiema rękami tych samych elementów;
– łączenie kropek obrazujących różne przedmioty;
– rysowanie szlaczków i wzorów z elementów literopodobnych;
– nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków;
– strząsanie wody z palców;
– wciskanie w tablicę korkową pinezek – wyjmowanie ich z podłoża
– zbieranie palcami drobnych elementów (ziarenka, guziczki) – dwoma palcami, kciukiem i wskazującym, zbieranie wyżej wymienionych elementów pęsetą;
– stemplowanie wzorów na kartkach papieru w różnych układach;
– ściskanie miękkich piłek;
– gry w pchełki, bierki, kręgle, bilard stołowy;
– rzucanie woreczków lub piłeczek do celu;
– podbijanie balonika wyłącznie palcami;
– „rysowanie” palcami w powietrzu określonego przedmiotu;
– układanie z patyczków, np. płotów, wieżyczek itp.
Usprawnianie procesów poznawczych oraz wzbogacanie wiadomości o otaczającym świecie:
– rozmowy na temat rodziny, miejsca zamieszkania, wykonywanej pracy, a także miejsc użyteczności publicznej (urzędy, poczta, sklepy);
– zadawanie pytań odtwórczych, problemowych, oczekiwanie rozwiniętych wypowiedzi;
– czytanie dziecku książeczek, prowadzenie rozmów dotyczących ich treści, stosowanie pytań o postaci, fakty, sytuacje, sprawdzanie rozumienia tekstu;
– rozwiązywanie zagadek;
– prowadzenie zabaw w oparciu o zabawki dydaktyczne, edukacyjne rozwijające myślenie;
– zadawanie pytań dotyczących codziennych czynności, zachowań, sytuacji;
– układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych, zabawa w „o by było, gdyby…”;
– zabawy uczące klasyfikacji, rozpoznawania podobieństw i różnic, tworzenia zbiorów, liczebników porządkowych, dodawania i odejmowania.
Usprawnianie koncentracji uwagi:
– zabawy wymagające skupienia np. : budowanie wg wzoru, rozwiązywanie rebusów, krzyżówek, zagadek, gry planszowe;
– opisywanie jak wygląda jakieś pomieszczenie np. w domu, albo jak jest dziś ubrana nieobecna osoba (z pamięci);
– rozpoznawanie kształtów przez dotyk z wyłączaniem wzroku (np. odgadywanie, co jest w worku), rysowanie tego przedmiotu z pamięci;
– nauka wierszyków i piosenek;
– dbałość o kończenie rozpoczętego zadania.
Rozwijanie sfery emocjonalno-społecznej:
– życzliwy, cierpliwy stosunek do dziecka;
– dostrzeganie i docenianie wysiłku, zaangażowania;
– rozpoznawanie potrzeb dziecka i ich zaspokajanie;
– wyjaśnianie norm i zasad obowiązujących w życiu społecznym;
– uczenie dziecka czym są emocje i jak możemy je wyrażać w sposób zgodny z normami; podpowiadanie, jak można rozładować np. złość;
–stwarzanie warunków do wspólnych zabaw z innymi dziećmi;
– właściwe reagowanie na złość, smutek i inne negatywne emocje;
– ustalenie i egzekwowanie (przyjazne) norm i zasad społecznych.