Przy stole:
- Dziecko odnajduje różnice pomiędzy dwoma obrazkami, wyszukuje brakujące szczegóły na rysunku znanego mu przedmiotu.
- Dziecko najdokładniej jak potrafi przerysowuje symbole, znaki, złożone kształty (np. z figur geometrycznych). Może również przerysowywać je jako lustrzane odbicie.
- W przypadkowym tekście (np. strona z gazety) dziecko wyszukuje i wykreśla podaną literę, w trudniejszym wariancie – dwuznak.
- W przygotowanym tekście, zawierającym zbędne znaki (np. dodatkowa litera) lub wyrazy (niepasujące do kontekstu), dziecko ma za zadanie odszukać je i wykreślić.
- Dziecko odszyfrowuje wiadomość – wcześniej przygotowujemy mu szyfr, gdzie każdej literze odpowiada określony symbol, oraz samą wiadomość. Następnie dziecko może przygotować zaszyfrowaną wiadomość dla nas.
- Dziecko przygląda się rozłożonym na stole przedmiotom lub obrazkom, następnie zamyka oczy, a my zabieramy jeden z nich – dziecko musi przypomnieć sobie, czego brakuje.
- Dziecko powtarza po nas ciągi (składające się stopniowo z coraz większej liczby elementów) cyfr, sylab, wyrazów.
- Opowiadamy dziecku krótką historię. Dziecko słucha jej, a następnie streszcza, lub odpowiada na pytania dotyczące historyjki (przebieg, bohaterowie).
- Czytamy dziecku opowiadanie, wcześniej umawiamy się, że zareaguje (klaśnie w ręce, wstanie) za każdym razem, gdy usłyszy określone słowo.
- Dziecko koncentruje się na poprawnym odliczaniu, np. co trzy, co pięć, wspak itp.
W ruchu:
- Dziecko swobodnie chodzi po pokoju w takt muzyki, kiedy ona cichnie, ma zastygnąć w pozycji, w której aktualnie się znajduje. W innym wariancie: wydajemy wówczas polecenie, by dziecko jak najszybciej dotknęło czegoś np. czerwonego/ drewnianego/ zimnego itp.
- Rzucamy lub turlamy do dziecka piłkę – ma ono ją złapać tylko wówczas, gdy usłyszy ustalony wcześniej wyraz lub słowo na określoną literę. Dla utrudnienia wymieniamy również inne słowa.
- Dziecko jest marynarzem na statku podczas sztormu – wydajemy m polecenia: na prawą/lewą burtę (dziecko musi wówczas podbiec do odpowiedniej ściany) lub do steru (staje na środku pokoju). Polecenia wydajemy coraz szybciej.
- Bawimy się z dzieckiem w lustro – stajemy naprzeciw siebie, wykonujemy powolne ruchy, a dziecko stara się je jak najdokładniej naśladować.
- Dziecko siada przed nami, a my na jego plecach „rysujemy” palcem (figurę, cyfrę, literę) – dziecko musi odgadnąć, co narysowaliśmy.
- Dziecko tylko za pomocą dotyku stara się odgadnąć, jaki przedmiot ukryliśmy w worku.
Z wykorzystaniem popularnych gier i pomocy:
- Gry typu memory, polegające na odnalezieniu dwóch kartoników z identycznym obrazkiem.
- Gry typu „skojarzenia”, gdzie trzeba jak najszybciej dobrać pasujące do siebie (pod względem określonej kategorii) rysunki.
- Puzzle, mozaiki, tangramy.
- Bierki, „spadające małpki”, pchełki.
- Warcaby, szachy.
Mandale – kolorowanie symetrycznych, wpisanych w koło rysunków
Opracowała: mgr Edyta Anna Betlejewska (psycholog)